Бабух Л.Ф.

Тема : Є. Гуцало «Сім’я дикої качки» - твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем. Сюжет та особливості композиції 

Мета: поглиблення знань школярів про життєвий і творчий шлях Є. Гуцала, ознайомитися з його твором «Сім'я дикої качки», з'ясувати ідейно-тематичне спрямування, особливості ком­позиції, сюжет програмового оповідання; розвивати твор­чу уяву, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння узагальнювати, робити висновки, грамотно висловлювати власні думки; формувати світогляд школярів; виховувати почуття любові до природи, оточуючого світу; критично ставитися до власних вчинків, дій; прищеплювати інтерес до творчості Є. Гуцала. 
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. 
Обладнання: текст твору, ілюстративний матеріал, роздавальні картки для роботи в групах. 
Хід уроку 
І. Організаційний момент :

 1 доброго дня , шановні учні, сьогоднішній урок у нас незвичайний , на ньому присутні гості , тож давайте привітаємося і з ними 
 2 емоційне налаштування до уроку

—  Покладіть руки на парту, заплющить очі та промовляйте :
Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
Я особистість творча.
Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.
2 організація класу на сприйняття матеріалу
Кожен край, його земля і небеса, сонце і води, ліси й трави, що на тій землі виростають і тими водами напуваються, мають свою неповторну красу, вдачу і долю свою. Кожен край народжує свого Митця, сподіваючись виявити себе через його Слово ... Рідна земля виколисує і виховує свого Співця.
Сьогодні на уроці у нас мова піде про відомого українського прозаїка , поета сценариста, якого нам подарувала  Вінниччина ,Євгена Пилиповича Гуцала .
II. Актуалізація опорних знань 
Слово вчителя (слайд 1)
Євген Гуцало з'явився в літературі, як молодий Моцарт у музиці. Він приніс із собою багато світла, сонця, чистого неба, простору, живого різноголосся природи, запахущої землі, а водночас і високих почуттів, душевного тепла, людського милосердя. 
Поет і прозаїк не просто співіснували у ньому — це була органічна цілісність. 
Безмовна природа говорила його устами — він був її повноважним представником серед людей. 
Одну із своїх перших книжок Є. Гуцало назвав доволі просто — «Люди серед людей». Тобто раз і назавжди визначив статус своїх героїв. Це ті, на кому тримається світ, вихоплені з виру життя і розгадані автором. Бо ж кожна людина — загадка, таємниця за сімома печатями і розгадати її може тільки великий художник. Такий, як Є. Гуцало. Для нього писати,творити стало природним станом душі і розуму. 
Прозу письменника можна назвати ліричною, стільки в ній світла, тепла, любові до природи і людини. 
Усі твори Гуцала не вмістилися б і в 20-ти томах. Збірки  його оповідань виходять з інтервалом в 1-2 pp.: «Яблука в осінньому саду», «Скупана в любистку», «Хустка шовку зеленого...» і т. д. 
Писав він і для дітей. Пригадайте знайомі вам твори письменника («Лось», «Олень Август»).

 — Про що ці твори? (відповіді учнів)( Слайд 2)
А зараз коротко з біографією письменника нас познайомить (……….), яка завчасно підготувала вдома  повідомлення
 ЄВГЕН ПИЛИПОВИЧ ГУЦАЛО (1937-1995) (Слайд 3)

Прозаїк, поет, кіносценарист. Народився у селі Старому Животові на Вінниччині в учительській сім'ї. Батькам доводилось переїжджати з однієї сільської школи в іншу, й малий Євген вдосталь надивився роз­маїтої подільської природи, наслухався щирих і співучих подолян. Батько викладав українську мову і літературу, а мама — хімію і біологію. Мабуть, тому в Гуцала така рівновелика любов до рідного слова й рідної природи, до ледь вловимих відтінків барвистої мови і до шовкових трав. Дитинство майбутнього письменника було обпалене війною. Коли хлопчикові було чотири роки, почалася війна. Ця тема згодом знайшла своє відображення в багатьох творах письменника.
 А потім була школа, та сама, яку спалили фашисти і яку першою люди взялися відбудовувати. Хлопець змалку тягнувся до слова, багато читав. Читав усе, що потрапляло до рук. Випасаючи череду, читав «Кобзар» Шевченка і стару обдерту Біблію. Біблію без початку й кінця, що знайшов у скрині померлої баби Ликери. Читав Вальтера Скотта, Джека Лондона, і брошуру про силосування, яка була в колгоспній бібліотеці. Пристрасть до читання не покидала Євгена Пилиповича все життя.
 Закінчив Ніжинський педінститут імені Гоголя. Багато років працював у редакціях обласних газет, «Літературній, Україні», видавництві «Радян­ський письменник». Автор кількох поетичних книжок, багатьох збірок, оповідань, повістей, романів . Посмертно видані його твори у п'яти томах. Лауреат премії імені Ю. Яновського та Державної премії УРСР імені Т. Г. Шевченка. Його твори, перекладені багатьма мовами світу, відомі далеко за межами України. Помер Є.П.Гуцало 4 липня 1995 ролу. Похований на Байковому кладовищі.(Слайд 4)


Слово учителя

Пропоную переглянути  виставку творів Є.Гуцала , які можна взяти в шкільній бібліотеці.
Читаючи твори Є. Гуцала, ми відчуваємо музику мистецтва, притаманну цьому письменнику (Слайд 5)

— Звернімо увагу на епіграф до уроку. 
— Як ви розумієте заповітне бажання Є. Гуцала? 
Поезія — прозріння трав і глоду.  
Поезія — прозріння солов'їв... 
Це світла інтуїція природи, 
З якою б я зрівнятися хотів 
Є. Гуцало 
III. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності 
Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Євген Гуцало. «Сім'я дикої качки» — твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем. Сюжет та особливості композиції.»
Завдання уроку 
1. На сьогоднішньому уроці ми будемо читати ,обговорювати та аналізувати твір Є. Гуцала «Сім'я дикої качки». 
2. Спробуємо зрозуміти задум автора, актуальність морально-етичних 
проблем, порушених у ньому.  
3. Милуватимемося багатством ліричної і поетичної прози Є. Гуцала. 
4. Простежимо, як втілюється головна думка твору через сюжетно-композиційні елементи.

 
Розгорніть зошити і запишіть тему уроку

Перед вами на партах лежить технологічна карта уроку, зверніть увагу , що ми повинні сьогодні  на уроці  повторити , вивчити .



    Технологічна карта уроку

Тема
Основні вимоги до знань, умінь та навичок
Євген Гуцало. Сім’я дикої качки» - твір про людину і світ крізь призму морально-етичних проблем. Сюжет та особливості композиції»
ЗНАТИ: найважливіші біографічні відомості про Є.Гуцала; зміст оповідання «Дика качка»; тему твору, основну думку
ВМІТИ: переказувати текст ; складати план розповіді про події, змальовані в оповіданні. Пояснювати особливість композиції , визначати складові сюжету твору.




III. Сприймання і засвоєння нових знань 
(пригадаємо , як необхідно правильно працювати на уроці, щоб дати можливість усім учням висловити свої думки)
(Слайд 6)
Пам’ятка :

-         не перебивай того , хто говорить ;
   -     якщо хочеш висловитися , підніми руку , щоб тебе побачили ;
-          говоріть по черзі , а не всі одночасно ;
-          поважай всі висловлені думки ;
-          критикуй ідею , а не особу , яка їх висловлює.
-          
 1   Словникова робота  
  (для роботи нам необхідно пригадати )
-  Що називається оповіданням ? ( Невеликий за обсягом прозовий твір , сюжет якого заснований на певному епізоді з життя одного чи кількох персонажів. )(Слайд 7)
        -  Що таке сюжет ? ( Це подія чи система подій , у яких       розкриваються    характери і розв’язуються суперечності між ними .) (Слайд 8)
-   Які ви знаєте основні елементи сюжету ?    ( експозиція , зав’язка ,розвиток дії , кульмінація , розв’язка )(Слайд 9)

Людина і природа. Саме цій темі присвячене оповідання «Сім'я дикої качки», з яким ми ознайомимося
    2  Робота над змістом твору з елементами вибіркового читання :
      Читання ланцюжком від слів : «Добре дихалось…… до … Як добре , як     щасливо було Юркові» 
      Поясніть , які художні засоби використав письменник у цитатах :
-         «Ліс на хвилю заслухався, а потім збайдужів».(Слайд 10)
-         «…..і тепер навколишня тиша немов кинулася стрімголов увсебіч, перелякана і тремтяча» (Слайд 11)
-         «У дзеркало ріки дивилося і не могло на себе надивитися небо»(Слайд 12)
-         «….і голос, наче вибух, порскнув угору і по боках, а Юрко зостався в пустці…»

     Читання за ролями : (автор, Юрко, Тося )

    3  Бесіда за запитаннями

Чому радів Юрко? («...Що сьогодні таки прокинувся вчасно, що не очікував ні на батька, ні на матір, а подався сам до річки, щоб порибалити»)

-Як Юрко ставився до Тосі? Чим його дратувала дівчина?

                                                                                                               
-Чим пояснити прив'язаність Тосі до Юрка? («...Весь час намагалася бути в його товаристві, не спускала з нього очей. Спочатку Юркові подобалась її увага, але скоро та увага стала йому надокучати й заважати»)


-Яку побрехеньку розповів Юрко дівчині? («Колись ми з батьком піймали були сома... Півтора пуда заважив... А як тельбушили його, то всередині знайшли краснопірку на кілограм. І вона ще була жива!») З якою метою він це робив?


   Читання мовчки

-Опишіть, застосовуючи текст твору, як Юрко ловив каченят. («...Юрко, кинувши свою вудочку, стрімголов шугнув уперед... забіг наперед, відрізаючи їм дорогу на берег. ...Коли Юрко кинувся до них, розставляючи руки, щоб вони не повтікали, качка злетіла вгору. Хлопець поспіхом узявся ховати каченят за пазуху...»)

-Як поводила себе качка-мати, коли хлопець збирав її малят? («...Не наважуючись покинути дітей, не злітала в повітря, вона кидалася то туди, то сюди, захищаючи їх... качка злетіла вгору. ...Од річки до­летів розпачливий материн крик. ... Зовсім близько пролетіла качка, сіла на землю, пробігла в напрямку до дітей,— і знову зірвалася, гнана страхом і розпукою»)


-Для чого Юрку потрібні були дикі каченята? («Я їх доглядатиму й приручу... Він уявляв, як повезе каченят у місто, як показуватиме своїм товаришам, як вони заздритимуть»)


-Якою була реакція Тосі на вчинок Юрка? («А Тосі було сумно... Може, й справді, вона даремно побоюється, а Юркові удасться їх доглянути й приручити? У її вухах стояв отой качиний крик, довго ще стояв...»)


-Чи можна Юрка звинуватити у жорстокості, коли він забрав каченят від матері?


-Чому Тося не перешкодила вчинку хлопця? Як би ви повели себе, перебуваючи на місці дівчинки?


     4   Робота у творчих групах.
Організація роботи
 Клас ділиться на дві групи для короткотривалої роботи . Кожна виконує одне із запропонованих завдань . Потім представник групи зачитує роботу.
1 група
Переказати коротко сюжет оповідання, визначивши сюжетні елементи
Юрко (який приїхав з міста в гості до бабусі) був задоволений, бо вранці без батьків вирушив на рибалку. Риба не ловилася, а тут ще до нього прийшла Тося, з якою він то мирився, то сварився.
Незабаром діти побачили дику качку з каченятами. Юрко кинувся збирати малих, незважаючи на крики качки. Хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх приручити. Малі нічого не їли, ось-ось вони і загинуть. Поки Юрка не було вдома, Тося швиденько зібрала каченят і понесла до води, сподіваючись на те, що вона їм допоможе, віддасть качці-матері.
Дівчина влізла у річку. Вона намагалася привчити плавати каченят. Сільські хлопці, які прибігли до річки, допомагали їй.
Юрко, від'їжджаючи до міста, навіть не хотів проститися з Тосею. Хлопець не був і впевнений, що вона до нього підійде.

 Експозиція: ранішня подорож Юрка до річки на рибалку, зневажливе ставлення хлопця до Тосі.

Зав'язка: побачивши сім'ю дикої качки, Юрко назбирав малих каченят собі за пазуху, не звертаючи уваги на крики матері-качки.

Розвиток дії: хлопець приніс каченят додому, намагаючись їх при­ручити; Тося вирішує повернути диких каченят їх матері.

Кульмінація: Тося за допомогою хлопців прагне навчити плавати каченят, не дати їм згинути. 

Розв'язка: від'їзд Юрка до міста, його небажання прощатися з Тосею.


2 група
Скласти план розповіді про події, змальовані у творі
Перевірка виконаних завдань.( Орієнтовний план твору Є. Гуцала «Сім’я дикої качки».)
• Подорож Юрка через ранковий ліс до річки.
• Відчуття задоволення героя.
• Юрко на рибалці.
• Прихід Тосі до Юрка.
• Небажання Юрка товаришувати з Тосею.
• Невдала рибалка хлопця.
• Побрехеньки Юрка про вдалі лови.
• Діти побачили сім’ю дикої качки.
• Юрко виловив всіх каченят. Розпачливий крик качки.
• Намагання Юрка приручити каченят.
• Тося вирішує випустити маленьких диких пташенят.
• Намагання дівчини привчити каченят до води.
• Незадоволення Юрка вчинком Тосі.
• Від’їзд Юрка до міста.
А зараз перевіримо правильність виконання завдань (Слайд 13)
Оцініть себе по кожному з визначених напрямів від 0 до 2 балів.
1. Ви брали активну участь у роботі групи___
2. Ви вносили вдалі пропозиції, які врахувала група___
3. Ви надавали підтримку іншим членам групи, заохочували їх до
роботи___
4. Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалась іншим___
5.  Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групи
вперед___
6. Ви доповідали класу про результати групової  роботи___

IV Закріплення вивченого матеріалу.  
   -    Який за жанром твір Є. Гуцала « Сім’я дикої качки» ?
 -    Визначте тему твору (  відтворення взаємостосунків дітей зі світом природи (качиною сім'єю).
    -   Чого навчає оповідання ?
    -   Яка його головна думка ?  ( дитина — майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх вчинків, нести відповідальність за них; б) не завдавати шкоди природі, вона варта поваги, любові; має право на життя; в) засудження бездумного ставлення до природи, своїх вчинків, заклик до доброти, милосердя)
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжіть речення (письмово)
«Найбільше в оповіданні мене вразило…..»
     - Якою на вашу думку, повинна бути справжня людина?
(Любити природу, все живе, прагнути допомогти, захистити, бути доброю, непримиренною до зла, милосердною, співчутливою, турботливо)

 Рефлексія

Чи сподобався вам урок?

Зверніть увагу на технологічну картку уроку . Чи впоралися ми зі всіма визначеними  завданнями ?
 Діти, ви прийшли у цей світ, щоб жити гідно, робити добрі справи, залишити в пам’яті людей приємні спогади, а не страшну пустку.
 А тому
     бажаю, щоб із вами
Людям було веселіше,
І щоб добрими очима
Ви дивились на людей.
Щоб були ви справедливі
І у рішеннях розумні.
До людей будете добрі –
Люди будуть добрі вам!
                        В.Орлов


V Оцінювання
Прізвище
Експрес-опитування
Робота в групі
Додатковий бал учителя
Підсумкова оцінка






VI Домашнє завдання : дібрати з тексту цитати до характеристик образів Юрка і Тосі.
 Підготувати власну версію подальшого розвитку подій твору Є.Гуцала "

Сім'я дикої качки".

Комментариев нет:

Отправить комментарий